Första inlägget

Hej! Här kommer premiärinlägget på min blogg, kul att du hittat hit!  Till höger ser du en kort presentation om vem jag är och vad du hittar här.

I mitt första inlägg tänkte jag beskriva lite vad jag gör i skolan just nu.  Jag går termin 2 på läkarprogrammet, och hela den här terminen läser jag kursen Den friska människan 2. Kursen sträcker sig över hela terminen så innehållet är brett. Sammanfattningsvis är kursen typ det namnet säger; en översikt på hur kroppen fungerar när den är frisk. Termin 1 läser man Den friska människan 1, så nu jobbar vi helt enkelt vidare med att få en helhetsbild av människans fysiologi, anatomi och biokemi utan påverkan av sjukdom. Vi har gått igenom immunologi, hjärta, lungor och njurfunktion hittills den här hösten, och har några områden till att beta av innan terminstentan i januari.

De områden vi arbetar med får vi dels föreläsningar om, men dessa varvas med  laborationer och fördjupningsarbeten. Jag tycker det är bra att få jobba med ett område på olika sätt, för saker man tycker är svåra kan bli lättare att förstå när man får lite olika perspektiv på det hela. Den här kursen har vi mycket seminarier, när en liten grupp studenter träffas tillsammans med en ämneskunnig person, till exempel en forskare inom det område seminariet behandlar. Själva upplägget kan variera lite, från att vara som en  redovisning till mer som en miniföreläsning. Personligen gillar jag när man får tillfälle att vända och vrida lite på ett ämne, och det passar seminarier ofta ganska bra för. Interaktiva lärotillfällen funkar bäst för att jag ska fatta! Laborationerna den här terminen har varit praktiska, till exempel fick vi se hur det går till att ta ett EKG när vi arbetade med cirkulation och hur det går till att genomföra en spirometri under respirationsavsnittet.

Det var lite kort om vad jag gör i skolan just nu! Om du som läser undrar något speciellt, skriv en kommentar vetja!

2 thoughts on “Första inlägget

  1. Hej! Läste i din beskrivning att du hamnat på KI “via USA”, skulle du kunna prata lite om det? Jag pluggar nämligen i Texas just nu och funderar på att ansöka till KI efter jag gått ut min Bachelors degree. Undrade om du hade gått igenom något liknande och hade några tips eller förslag? 🙂

    Like

    1. Hej Daniella!
      Jag pluggade ett år på college i USA, och kom alltså inte hem med någon examen. Eftersom jag passade på att läsa i stort sett bara samhällsvetenskapliga ämnen och musik när jag var där hade jag heller inte några kurser att försöka tillgodoräkna mig när jag kom in på läkarlinjen på KI. Om din bachelor är angränsande till kurser på läkarlinjen kan du alltid ansöka om tillgodoräknande för dessa när du kommit in på KI!
      Jag började först på läkarlinjen i Uppsala, så själva tillgodoräkningsprocessen generellt vet jag en del om. Det är ganska tidskrävande, man måste jämföra kursen man genomfört med den man vill tillgodoräkna sig, lärandemål för lärandemål, och på så sätt visa att man besitter all den kunskap man behöver för att klara kursen man vill tillgodoräkna sig. Hör av dig igen om du undrar något mer!

      Like

Leave a comment