Grattis till antagningen!

Nu har antagningsbeskedet för vårterminen 2017 kommit, grattis till alla er som fick glädjande besked! Och till er som börjar läkarprogrammet på Karolinska Institutet; hoppas ni ska trivas och tycka det är lika kul och intressant som jag!

Vad behöver man veta då, innan sin första dag på KI? Helt ärligt, inte så mycket alls! Den första tiden kommer ni få hur mycket information om programmet och kurserna som helst, så mycket kommer redas ut så snart ni är på plats. Praktiska saker som hur man fixar bibliotekskort, vart matsalen ligger, vilka microvågsugnar som har kortast kö och allt sånt vardagligt lär man sig snabbt. Eftersom jag hade haft ett rätt långt uppehåll från naturvetenskapliga studier när jag började på läkarprogrammet undrade jag lite hur det skulle gå att få igång den delen av hjärnan igen. Jag gjorde inte så mycket för att förbereda mig, men kollade lite på gymnasiekemin inför biokemin termin 1. Det kan man göra om man har lust och tid, men det är absolut inte avgörande. Njut av att du kommit in, och ta det som det kommer! Man kommer in i plugget snabbt och märker hur man vill plugga och vad man behöver lägga tid på.

För att klassen ska få chans att lära känna varandra bättre arrangerar en del program kollon. Dom i klassen som vill åker iväg från stan ett dygn, umgås och avslutar det hela med en sittning och fest!  Arrangörer är en kollostyrelse och ett gäng äldrekursare som blir faddrar för dom nya studenterna. Mitt kollo var superkul, och vårens kommer säkert bli lika välarrangerat och roligt. Det är skönt att få lära känna varandra i en avslappnad miljö, innan studierna drar igång. Så åk på kollot!

Förutom kollot kommer det arrangeras massor av events och fester i början av terminen av Mottagningsutskottet (MU) på MF, så även för den som inte kan följa med på kollot finns det gott om chanser att lära känna sin nya klass, folk från andra program och äldrekursare! Håll koll på MU på Facebook så missar ni inget! Just nu finns inget schema för vårens mottagning, men dom är bra på att uppdatera när det närmar sig terminsstart.

Min bloggkollega Isabelle har tagit över Karolinska Institutets Instagram fram tills på tisdag. Isabelle går T1 på läkarprogrammet, så för den som vill ha ännu mer inblick i KI-livet rekommenderar jag att kika in där!

Kom ihåg att tacka ja till din plats och registrera dig till ditt program! Ses i vår!  🙂

 

 

 

 

Leave a Reply

