Terminstenta 2

Imorgon har jag min sista schemalagda dag innan jul. Sen drar tentaperioden igång, eftersom höstterminen pågår fram till mitten av januari. Man får varva tentaplugg och julfirande helt enkelt, och såklart se till att få in en massa välförtjänt vila också!

Termin 1 och 2 på läkarprogrammet har man terminstentor, alltså att allt som tagits upp under terminen tenteras vid ett tillfälle. När jag pluggat tidigare har man tenterat 5-15 högskolepoäng åt gången, så det var helt nytt för mig att tentera på det sättet när jag började läkarprogrammet på KI.

När det är en så stor kunskapsmängd som examineras på samma gång gäller det att ligga bra till pluggmässigt redan innan man börjar tentaplugga. Då blir tentaperioden en tid för repetition och finslipande av kunskap, och man kan knyta ihop terminens olika områden. Jag upplever att jag pluggar mer jämt när jag har terminstentor än när jag har mindre – jag vill hänga med och ligga i fas under hela terminen för att få ihop allt till tentan. Inför en mindre examination blir det ofta att man maxar precis innan skrivningen. Det kan gå bra om ämnet som ska tenteras inte är för stort, men inget jag tror på som tillvägagångssätt inför en terminstenta.

Jag var supernervös inför termin 1-tentan! Det var ju så ovant och nytt och kändes stort. Redan innan jag började på läkarprogrammet undrade jag hur det någonsin skulle gå att klara av den typen av examination. Men när jag väl började plugga släppte det lite. Jag och några klasskompisar hittade vårt sätt att plugga på, och fokuserade på det.

Varje kurs har lärandemål som man kan kolla av med att man pluggar rätt inför tentan. Det står vad man ska kunna inom varje område och därför är det bra att utgå från dom så man får med allt. Jag försöker skriva egna sammanfattningar som någon slags svar på det som efterfrågas i lärandemålen, då tvingas jag formulera min kunskap och det tycker jag att jag lär mig på.

Det är bra att kolla gamla tentor också, för att se hur föreläsarna brukar ställa frågor och vad som oftast tas upp. Dels får man öva på att svara på riktiga tentafrågor, så man är van när det väl gäller, men det är också lite taktiskt att se över vad som brukar komma upp i frågorna. Man kan ha hjälp av att känna av hur föreläsarna prioriterar ämnen, för att försöka prioritera på ett liknande sätt. Helst skulle man ju vilja hinna lära sig allt perfekt men så blir det ju inte alltid – då kan den här taktiken löna sig.

Föreläsningsslides, kursböcker och sammanfattningar skrivna av äldrekursare hjälper också mycket när man tentapluggar. Om man dessutom pluggar ihop med någon eller några kan man vrida och vända på kunskapen och på så sätt lära sig bättre. Jag lär mig bra tillsammans med andra, när jag får förklara med mina ord och får höra andras förklaringar. Så att ta sig an en uppgift från lite olika håll och med lite olika perspektiv hjälper mig när jag förbereder mig inför en examination.

Men mitt i den här tentastressen ingår också mycket bra häng med kursare och mysiga pauser. Man får unna sig lite extra gott att äta, ta promenader när man tar rast och se till att ha det bra medan man pluggar! Då är det faktiskt helt okej och till och med riktigt mysigt. Och så får man påminna varandra om att det värsta som kan hända är att man får omtenta – tråkigt men inte det värsta man kan råka ut för i livet.

Nu ska jag ladda inför morgondagen. Då har jag vårdcentralsdag, är ute bland patienter och pausar från böckerna ett tag. Mer om det en annan gång!

Leave a Reply

