En dag på vårdcentral

En grej jag tycker är jättebra på läkarlinjen är att den teoretiska utbildningen tidigt varvas med praktisk utbildning. Vi  får lära oss om och öva samtalsmetodik, diskutera och fundera kring bemötande och etik, detta under en kurs som heter Professionell utveckling, eller PU som den förkortas. Vi har också hela dagar när vi är ute i vården och träffar patienter, det ingår i kursen Primärvård, som förkortas PV. Både PU och PV går parallellt med övriga kurser vi läser. Ju längre in i utbildningen man kommer desto mer patientkontakt har man, men ända från termin 1 får vi vara med och öva upp färdigheter, lära oss från verkligheten och känna på hur vår framtida karriär kan se ut. 

Jag går ju termin 2, så än så länge är det framför allt på min vårdcentralsplacering som jag får släppa böckerna. För PV blir alla studenter blir placerande på en vårdcentral och dit återkommer man ungefär en gång i månaden. Det brukar vara en person på vårdcentralen som är handledare, även om man oftast får följa olika läkare och andra när de arbetar.

En typiskt vårdcentralsdag brukar se ut såhär: jag och min klasskompis som jag är placerad med kommer ungefär samtidigt till vår vårdcentral. Vi byter om och möter upp vår handledare. Det brukar vara morgonfika ganska snart efter att vi kommit på plats. Bra tajming tycker jag för det trevligt att hinna hälsa på alla innan vi börjar vår dag! Oftast går jag och min klasskompis med varsin person, så det inte blir så många extrapersoner i rummet när patienten är på sitt besök. Innan patienten tas emot brukar vi gå igenom vem som kommer och vad den söker vård för. Eftersom att vårdcentralen ofta är det första stället någon går till med sina åkommor och krämpor kan det vara lite var som helst: halsont, nageltrång eller blodtryckskontoll. Som läkarstudent (speciellt såhär tidigt in i utbildningen!) är det väldigt olika hur mycket man kan och förstår under ett besök, men man får vara lyhörd och försöka ta in så mycket det går. Dom flesta patienterna är väldigt förstående och låter besöket ta extra tid så att både läkaren och vi studenter får undersöka och resonera kring besöksorsaken.

Beroende på vilken vårdcentral man blir placerad på får man lite olika möjligheter. Det beror till exempel på vilka yrkesgrupper som finns på plats. På min vårdcentral finns till exempel en diabetessjuksköterska, ett labb och en psykolog och det påverkar såklart vad vi har möjlighet att se under våra dagar där. Men det finns vissa kursmål som ska uppnås varje termin under vårdcentralsdagarna. Dom tar handledaren del av och utgår från när den planerar studenthandledningen. I slutändan finns det helt enkelt en del grejer som hela klassen gjort under vårdcentralsdagarna och en del grejer som skiljer sig! Det vi förväntas få se på vårdcentral hänger förresten ihop med vad vi lär oss teoretiskt på föreläsningar. Till exempel fick vi undersöka och intervjua en person med en rörelsenedsättning under motorikmomentet nu innan jul. Bra att få kombinera inlärningssätt tycker jag!

Vårdcentralsdagarna är ett rätt skönt avbrott från den vanliga lunken. Många timmar av ens utbildning spenderas sittande i föreläsningssal eller i biblioteket (iallafall om man lägger upp sitt plugg som jag), så det är roligt att få se något annat då och då. Det känns också bra (men ovant) att få öva patientkontakt och förhålla sig så smått till sitt framtida yrke. Och väldigt nyttigt att få chans att prata med så många läkare och andra vårdgivare, se hur dom gör och bemöter sina patienter och vilka sätt som känns bekväma och naturliga för en själv. Men det är också klurigt ibland att vara extrapersonen i rummet! Ens roll som student kan vara lite diffus, både för en själv, för handledare och för patienten. Jag försöker vara öppen mot den jag går med vad jag tycker är svårt, för då kan man få lite tips och feedback. Då kanske nästa gång en liknande situation uppstår känns lättare att hantera.

För högre terminer på läkarlinjen är utbildningen för det mesta förlagd på sjukhus. Jag är ju inte där än, men vad jag förstår ingår då mer patientkontakt av annan karaktär än den vi på lägre terminer har nu. Jag får återkomma till det senare helt enkelt, men här i Oscars blogg kan ni få en inblick i hur det ser ut längre fram i utbildningen!

Leave a Reply

