Pausa

Ännu en vecka avklarad på läkarprogrammet, T3! Precis som i slutet av T2 läser vi anatomi, men denna gång är det hals, huvud och thorax som är i fokus. Det är mycket praktiskt undervisning, och den genomförs i mindre grupper. Så mellan varven får man också disponera sin tid själv – det är skönt men väldigt lätt hänt att tiden rinner iväg under fikapauser istället för att gå till effektivt plugg… Men men, det brukar ordna sig ändå, till slut lär man sig det man ska!

Den här helgen har jag laddat om rejält. Jag har inte lagt tid eller tänkt på skolan, utan bara fokuserat på annat jag vill hinna med. Jag har umgåtts med vänner, gått ut och dansat och tagit igen massor av missad social tid sen tentaperioden. För mig känns det viktigt att andra saker än studierna får ordentligt med plats i mitt liv, men när det är intensivt i skolan måste jag påminna mig om vad jag vill hinna. Jag pluggar bättre när jag ser till att umgås med vänner och familj, läsa, sjunga, träna och bara vara, men ibland har jag en känsla att all tid är potentiell pluggtid. På ett sätt är det sant, men för att den tiden man lägger på plugget ska bli rolig, (relativt) effektiv och givande måste man fylla på med annat också!

Kören är ett sätt för mig att försäkra mig om att jag pausar från skolan då och då. Även när jag har mycket att göra går jag på repen, dels för att det ju går ut över alla andra sångare om någon eller några inte dyker upp och jobbar in repertoaren, men också för att få fokusera på något helt annat en stund. När vi repar kan jag inte tänka på anatomiska termer eller biokemi, och jag kopplar bort skolan helt och fullt en stund. Ingen potentiell pluggtid där inte! Plus att det såklart är kul att få träffa alla vänner där varje vecka och få pepp från äldrekursare som klarat sig igenom min nuvarande kurs!

A Scalpella har öppet rep på onsdag den 25/1. Då får alla som är intresserade av att börja i kören komma och repa med oss, och känna på hur det är att sjunga i vår kör. Här hittar du som är nyfiken facebookeventet – alla är välkomna, vana om ovana körsångare! Hoppas vi ses där 🙂

15541985_10154662927295170_666156957808654295_n
A Scalpella efter vår julkonsert! 

 

 

 

 

Leave a Reply

