Tentaperiod igen…

Hej!

Det drar ihop sig mot ännu en tenta för min del. Moment 1 på kursen DFM3 ska tentas av, både med ett praktiskt moment och ett skriftligt. På den praktiska examinationen testas vi på våra kunskaper i anatomi på preparat, och på den skriftliga kommer frågor på funktion, innervering och med mer klinisk inriktning på anatomin i thorax, abdomen och bäcken. Det känns som jag har en rätt bra bit kvar på pluggandet, så det blir nog en intensiv vecka.

Moment 2 på DFM3 handlar om nervsystemet. Det ska bli kul att se hur mycket nytta jag har av min tid på psykologprogrammet när vi läser det. Jag har för mig att det är samma kurslitteratur som på någon av kurserna på psykologprogrammet, men säkert lite andra lärandemål. Vi får se!

Känner egentligen att det skulle sitta fint med lite ledighet, men det får vänta… Det enda riktiga lovet man får när man pluggar på universitet är sommarlovet, och då behöver ju dom flesta jobba. Så för att få ledigt krävs det antingen att man helt sonika tar sig ledigt, eller att det dyker upp någon röd dag eller klämdag. Över jul är man schemalagd alla mellandagar som inte är röda, det vill säga man förväntas plugga då. För egen del såg jag till att vara ledig lite mer än vad våra schemaläggare planerade för. Jag hoppas att tiden jag la på studier ändå räcker till för att klara tentan! Får resultatet imorgon….

Den här våren ska bli spännande, det händer mycket nytt för oss på termin 3! Om ett tag ska vi välja sjukhus, och klassen kommer delas upp. Det blir ovant att inte plugga på campus Solna och att inte träffa hela klassen längre, utan bara delar av den. Men det blir kul att komma ut ännu mer i vården, och få mer kliniska perspektiv! Själva placeringen på sjukhus sker genom lottning. Vi har inte fått någon information från skolan än men har hört lite om det hela från äldrekursare. Studenterna får rangordna var dom helst vill vara (Huddinge sjukhus, Karolinska sjukhuset, Södersjukhuset eller Danderyds sjukhus), och får sedan ett lottnummer. Så går man igenom i tur och ordning allas lottnummer och tilldelar platser utifrån vilka sjukhus som har placeringar kvar. Den med lottnummer 1 är alltså garanterad sin förstaprioritering och den med ett högre lottnummer kan råka ut för att det sjukhus som den prioriterat högst redan fyllts upp med studenter. Då placeras den studenten på det sjukhus med platser kvar som kommer högst upp i studentens rankning. Vilket sjukhus man vill sätta högst upp i rankning är oftast det som ligger närmast där man bor eller det ens kompisar valt. Får se vart jag hamnar! Oavsett vart man läser sina kliniska terminer verkar folk vara nöjda, så det blir nog bra vilket som.

 
Nu ska jag plugga en stund till, måste som sagt maxa den här veckan. Håll tummarna för mig imorgon när tentaresultatet kommer…!

One thought on “Tentaperiod igen…

Leave a comment