Sommarjobb

 

Även om det fortfarande är mer eller mindre vinter ute går jag i sommarjobbstankar. Det börjar bli dags att ordna med sånt nu, fast sommaren känns väldigt långt borta.

 

Jag och mina klasskompisar snackar en del om hur vi tänker när vi söker jobb. Dels funderas det på om man ska stanna Stockholm, eller söka sig bort från stan. Norge lockar en del, för där ska det vara lättare att få jobb och lite högre löner för vårdjobb. Känner en del svenska läkarstudenter som åker dit på somrarna av den anledningen. Av dom som inte är från Stockholm är det en del som vill passa på att vara hemma under sommaren, närmare familjen och barndomsvännerna.

 

Nästa fråga som kommer upp är om man ska söka sig till vårdyrken eller något helt annat. Å ena sidan kan det vara klokt att fylla på CVt med tjänster som är relevanta inför framtiden, å andra sidan kanske det är skönt att pausa allt som har med skolan att göra helt när man kan.

 

Själv ska jag köra på en kombo i sommar – både vårdjobb och något helt annat! Jag ska jobba på ett kollo två veckor, på en gård utanför Stockholm. Jag har jobbat som kolloledare förut och gillar verkligen den grejen. Att åka från stan, gå in i en egen bubbla med alla kollobarnen och kollegorna och bara leka, hänga och bada är superfint. Det här kollot jag ska jobba på nu har jag aldrig varit på förut, så det känns spännande att få vara med i en för mig ny verksamhet, men det ska bli superkul!

 

Förutom kollo så hoppas jag på ett vårdjobb som undersköterska här i Stockholm. Det blir kul att få jämföra hur det känns att jobba inom vården med ännu ett år av studier innanför pannbenet, och skönt att vara hemma i stan när jag jobbar. Om man sommarjobbar i Stockholm har man ju också möjlighet att kanske få fortsätta som timmis när skolan börjar igen!

 

Nu blir det sista minuten-plugg inför en examination jag har imorgon… Ha en skön söndagkväll!

Leave a Reply

