Testar en ny grej…

I torsdags började vi neuromomentet på Den friska människan 3. Kul med lite omväxling från all anatomi, och det ska bli spännande att se om jag har någon nytta av min tid på psykologprogrammet när vi nu läser om hjärnan. Hittills har det varit lite blandat gammalt och nytt för min del. Under föreläsningen i hjärnanatomi kände jag igen mycket, och det kändes kul att få repetera. Direkt efter anatomin hade vi föreläsningar om nervsystemets utveckling från fosterstadiet, och där har jag inte lika mycket kunskap sedan tidigare.

 

Det här momentet tänkte jag testa ett lite nytt upplägg på pluggandet. Jag har alltid gått på alla föreläsningar och varit i skolan i princip varje dag. Det har varit ett bra sätt att hänga med och ligga i fas, men nu är jag peppad att ha ett lite friare schema. Därför tänkte jag lägga upp mina studier mer som jag vill den här gången.

 

Jag känner ändå att jag behöver lite struktur att utgå ifrån, och såhär tänker jag att jag ska göra:

1. Utgå från lärandemålen! För det här momentet finns tydliga lärandemål för vad vi förväntas kunna till tentan. När man går igenom en föreläsning kan man kolla innan vad man förväntas lära sig om ämnet, så vet man ungefär hur man bör prioritera i föreläsningsslides och litteratur

2. Gå hemifrån och plugga! Jag är en sån som inte får så bra pluggro hemma, här finns alltid så mycket annat att göra. Därför tänkte jag försöka komma iväg till ett fik här i närheten och beta av mina pluggtimmar där. Det är många som jobbar och pluggar där, så det brukar vara lagom lugnt och tyst. Dessutom har dom bra kaffe 🙂

3. Blanda plugg med annat! Sen jag började på läkarprogrammet har jag prioriterat skolan väldigt högt och låtit den ta mycket tid. Det har varit superkul att lära känna mina klasskompisar och jag är jätteglad att få plugga det jag pluggar. Men i vår känner jag att jag vill hinna med andra saker också!  Får se hur det går med mitt nya upplägg, men planen är att om jag hinner med kompisar och träning och annat jag mår bra av kommer pluggtiden bli bättre också.

 
Så, hoppas jag ska lyckas hålla mig till planen! Ska försöka kicka igång imorgon, men har gått och blivit sjuk så vi får se hur det går… Hoppas ni haft en härlig helg och slipper vårförkylningarna! 

Leave a Reply

