Topp 4

Vårens antagning närmar sig, ansökan öppnar den 15 mars. Du som hittat hit kanske är mitt uppe i funderingar kring vad du vill göra i höst. Då har du kommit rätt! Här kan du läsa inlägg om studentliv och Karolinska Institutet, och få en liten inblick hur det kan se ut att vara läkarstudent.

 

Dagens inlägg bli en snabbguide till läkarprogrammet på Karolinska Institutet! Här kommer min topp 4 på vad jag gillar med mitt program. 

 

  • Utbildningen – För det första måste jag ju peppa lite för mitt program! Det är mycket att göra, slitigt ibland och det finns stunder när jag är supertrött på att göra det jag gör dag ut och dag in, men generellt är jag jättenöjd! Det är intressant och utmanande, och för mig känns det viktigt och spännande att i framtiden få bidra till samhället genom mitt yrke. Det känns konstigt att skriva, eftersom jag har jättelångt kvar innan jag blir klar, men det är verkligen den kombinationen som jag tycker om. Det är en rolig och meningsfull utbildning!

 

  • Gemenskapen – Jag har ju hängt på KI i många år, eftersom jag började på psykologprogrammet redan 2013. När jag började på läkarprogrammet efter min avstickare till Uppsala hade jag alltså redan kompisar på skolan, och det var jättekul att återvända till alla gamla vänner och dessutom lära känna nya som började tillsammans med mig. Det blir en speciell gemenskap när man pluggar ihop, för man delar vardag med sina klasskompisar.

 

  • Studentliv + vanligt liv – I klassiska studentstäder, som Uppsala eller Lund kan man köra studentliv 100%. Men vill man ha lite av både och är KI asbra. Här kan man absolut få sin dos av studentliv, spex, föreningsliv och universitetsgemenskap OCH ha utrymme för annat också. Det tycker jag om, att både få gå in i pluggbubblan och verkligen leva studentliv utan att behöva välja bort annat som jag också gillar och som är viktigt för mig. Man kan köra på det som känns roligast för stunden och variera sig när man har flera alternativ. 

 

  • Stockholm – jag är partisk nu, för jag är uppvuxen här, men Stockholm är en superfin stad att bo i. Oavsett om man gillar museum, att gå ut och klubba eller att vara i naturen finns något för alla. Najs restauranger, fina fik och kul shopping (både nytt och second hand!). Massor av stadsdelar att upptäcka och besöka, föreningar och organisationer att engagera sig i. Och massor av folk att lära känna! En negativ grej är förstås att boende och mat är rätt dyrt här, eftersom stan inte är speciellt student-anpassad… Men lätt värt det tycker jag!

 

Undrar du som läser något generellt Karolinska Institutet eller specifikt läkarprogrammet här så säg till! Lämna en kommentar eller skicka ett mail till lovisa.wennlund@stud.ki.se så svarar jag gärna.

 

Läs vidare om hur andra studenter har det på sina kurser och program här, hos mina bloggkollegor: 

Oscar, läkarprogrammet T7

Linnea, läkarprogrammet T4

Isabelle, läkarprogrammet T2

Felicia, psykologprogrammet T2

Alicia, tandläkarprogrammet T4

Awaz, tandläkarprogrammet T2

Olivia, fysioterapeut T4

Linnéa, sjuksköterskeprogrammet på distans T2

Leave a Reply

