Från DFM till DSM

Hej!

 

Nu har jag börjat en ny etapp på min läkarutbildning – jag är klar med alla delar av tema 1, “Den friska människan” och har börjat tema 2, “Den sjuka människan”. Vad jag förstår så utformar alla lärosäten sina program lite olika , även om läkarlinjen totalt sett ska omfatta samma saker.  Här kan du läsa mer om hur just KIs läkarprogram är utformat om du är nyfiken! 

Hur som helst, precis som man kan gissa på temanamnet kommer vi läsa om sjukdomar nu, och inte bara hur en frisk och hel kropp fungerar. Det kommer vi göra fram till preklin-tentan i slutet av termin 4. Den första kursen på tema 2 börjar med ett avsnitt om immunologi och inflammation. Momentet har hittills innehållit lite repetition från föregående terminer, men också påbyggnad av ny kunskap. Mycket att läsa och långa föreläsningar står på schemat, men man får som vanligt ta en bit i taget. 

 

Det känns som jag började läkarprogrammet igår, men när man växlar om till nästa steg i utbildningen förstår man att det ändå går framåt! Det är peppigt att känna att man är på väg, speciellt när man är tentatrött och redo för sommarlov fast det bara är april 🙂 

 

Leave a Reply

