Farmakologi

 

Efter fredagens tragiska händelse på Drottninggatan blev det en känslosam helg för Stockholm och Sverige. Oro och sorg blandades med hopp och gemenskap i tragedins fotspår. KIs personal och studenter uppmuntrades att delta i den nationella tysta minuten idag 12.00. Jag och mina kursare tog paus i seminarieförberedelser för att hedra offren. Vardagslivet återkommer bit för bit efter en chockartad händelse, och veckostarten med studier och andra åtaganden bidrar till det.



 

I slutet av förra veckan och idag har vi haft föreläsningar och seminarium om farmakologi, alltså om olika läkemedel och hur dom fungerar. På förhand trodde jag att det inte skulle vara mitt favoritämne, men jag är verkligen positivt överraskad – jag tycker det är jätteintressant! Föreläsarna har gett oss ett bra intro till ämnet, och trots att det varit mycket nytt att ta in har det varit mer spännande än stressigt.

 

Det är kul att lära sig hur olika vanliga och mindre vanliga läkemedel kan ha en effekt på sjukdomar. Men för att förstå en medicins verkningsmekanism måste man påminna sig om den normala fysiologin i den berörda delen av kroppen, och dessutom lägga till vad som gått fel i ett visst sjukdomstillstånd. Det blir så tydligt att man hela tiden lägger till fler bitar i det jättestora pusslet som det är att gå läkarprogrammet!

 
Jag tycker det är skönt att man får chanser att repetera gammal kunskap längs sin väg på läkarprogrammet. Det är liksom inbyggt i programplanen. När det känns som att inget fastnar kan man dels trösta sig med att man får fler chanser att lära sig, och när saker väl återkommer brukar man minnas mer än man tror (iallafall om man börjar rota bland gamla anteckningar eller pratar igenom det med klasskompisar). Så himla bra! 

 

StockSnap_S5WGVL18A9
Foto: Freestocks.org

 

 

Leave a Reply

