När jag behöver plugg-pepp…

Ibland känns det som att man aldrig kommer bli färdig läkare. Man pluggar och pluggar och pluggar, får göra om moment och tentor och längtar efter ledighet.

När jag känner så brukar jag försöka tänka på några saker, nämligen det här;

  1. Folk har klarat det förr. Så är det faktiskt. Och många av dom har säkerligen också tvivlat och ifrågasatt längs vägen. Vissa läser en termins kurser i två terminer för att dom behöver extra tid för vissa moment. Och det har ju gått bra för dom ändå! Till slut blir man färdig.
  2. Vilka fina kollegor jag kommer få! Det här är nästan min favoritpunkt – jag ser fram emot att få jobba med mina klasskompisar och äldrekursare. Dessutom har jag anhöriga inom läkarkåren, och det hjälper också till på den här punkten.
  3. Förebilder. Det här hänger ihop med föregående punkt lite. När det känns tungt brukar jag försöka inspireras av kompisar och andra jag är impad av. Det kan vara hur någon ser på livet generellt, eller hur någon förhåller sig till plugg och pluggstress. Smått och stort som kan peppa mig när jag dealar med mitt.

Hoppas ni alla haft en fin påsk! Jag har firat med tentaplugg (hela termin 3 är en enda lång tentaperiod!) och TV-serier.

 

StockSnap_DM7JECHXXI
Foto: Caroline Ingebrigtsen via Stockstap.io
Leave a Reply

