Handledning

Igår var det en lite annorlunda lördag. Jag brukar ju ägna lite tid åt skolan under helgerna, men igår blev det inte caféplugg som det oftast blir. Istället åkte jag och några klasskompisar hem till vår handledare för att ha terminens handledarträff. Det är en del av kursmomentet PU, professionell utveckling som jag har skrivit lite mer om här

 

Jag har handledning med min basgrupp. Basgruppen delas man in i direkt när man börjar på läkarprogrammet. Den består av fyra personer, och kallas oftast för fyra-grupp. Dessutom har vi viss undervisning i åtta-grupper – precis som ni kan gissa består dessa av åtta studenter. Termin 1 och 2 är det en hel del schemalagda grejer som man har i just den här gruppindelningen, som seminarier, projektarbeten och labbar.

 

Nu är vi inte schemalagda i våra gamla basgrupper så mycket, men en grej som fortfarande hänger med är alltså våra handledarträffar. Sen termin 1 har vi fått gå på handledning en gång per termin. Då träffar vi en färdig läkare, och får dels höra mer om dennes vardag men vi får också tillfälle att reflektera över våra egna förmågor och vad vi vill bli bättre på. Det kanske låter lite styltigt men det är helt enkelt ett tillfälle för oss studenter att fråga, diskutera och fundera lite över det jobbet vi kommer att ha i framtiden. Tanken är att det ska vara samma handledare för en grupp studenter från programstarten ända till examen. På så sätt får vi en chans att få bolla tankar som kommer upp längs utbildningens gång, och dessutom är ju det här ännu en bra inblick i läkaryrket.

 

Alla olika grupper får en läkare med olika specialitet, så förutom att man får höra mycket från sin egen handledare kan man lära av dom andra grupperna också. För oss på tidiga terminer som inte har så mycket inblick i det kliniska arbetet är det roligt med lite koppling till läkarens vardag. Vår handledare är barnläkare, vilket jag tycker är kul för det är något jag skulle kunna tänka mig framöver!

 

Det kanske låter konstigt med handledarträff en lördag, och det hör verkligen inte till vanligheten. Vi är aldrig schemalagda på helgen i vanliga fall, men vår handledare var bortrest när detta stod på schemat så vi var tvungna att boka om. Enda dagen som alla kunde var den här helgen. Det tog emot lite att kliva upp igår, men det blev en trevlig dag! Vi blev bjudna på kaffe och lunch, och vi i min grupp trivs väldigt bra ihop så det kändes knappt som skola. Men när vi var klara för dagen tog jag ledigt resten av helgen! 🙂

 

 
Nu väntar en vecka med tre föreläsningsdagar, en primärvårdsdag och sen en dag professionell utveckling. Sen är det dags för sista tentaperioden för denna termin!! Sommarlovet är nära nu…

Leave a Reply

