Tunnelseende

Såhär i slutspurten av terminen får jag ett rejält tunnelseende. Jag är svår att få tag på, kan inte planera in saker och orkar knappt laga mat – allt fokus är på att plugga och lära mig så mycket som möjligt inför sista tentan. Som tur är vet jag ju att det bara är en begränsad tidsperiod, men med över en veckas tentaplugg i bagaget, och fem dagar to go innan det är dags känner man sig rätt trött. Man får försöka muntra upp sig med bra pluggsällskap, god mat och annat som man mår bra av.

 

 

Det ska bli så skönt när patologitentan är skriven! Dels för att man får varva ner lite, men också för att det är speciellt att läsa om sjukdomar på det här sättet. Vi lär oss om symptom och kliniska förlopp utan att ha träffat några patienter alls i princip – det blir nog lättare och roligare att förstå och känna igen olika diagnoser när vi börjar läsa dom kliniska terminerna. Det är mycket tragglande och rabblande nu, och jag ser fram emot när jag får användning för det här i verkligheten och inte bara på en skriftlig tentamen. Även om det vi läser är relevant och viktig kunskap att ha, är jag en av dom som föredrar att lära mig praktiskt och inte genom läsning. Men det kommer! Bara en termin kvar och sen är jag klar med mina prekliniska terminer.

 

 

Efter tentor brukar det vara extra roligt att hänga med klasskompisarna! Alla kan släppa stressen, koppla av och bara umgås. Ofta hittar vi på något tillsammans efter en tentamen, jag hoppas det är soligt på fredag så vi kan spela beachvolleyboll. Vid terminsslut har MF dessutom en stor fest för dom som tar examen, med ett eftersläpp dit alla får komma. Det brukar vara mycket folk, och är ett kul tillfälle att avsluta terminen tillsammans med klasskompisar och äldrekursare. Tror det blir roligt även denna termin!

 

 

Nu kommer mitt pluggsällskap så jag ska sätta igång för dagen. Vi hörs på andra sidan tentan!

Leave a Reply

