SOMMARLOV!

Äntligen färdig med termin 3!!!

I fredags skrev vi patologitentan, och det är så skönt att ha den gjord. Oavsett hur bra eller dåligt det känns när man skriver en tenta är det alltid en härlig känsla efteråt – då får man chans att ladda om lite efter pluggspurten man precis genomfört. Just patologitentan har ett litet rykte att vara kämpig, och vi var nog ett gäng som tyckte att den levde upp till sitt rykte. Tills tentaresultatet kommer upp får man bara avvakta och passa på att njuta av sommarlovet!

 

Vi i klassen har firat ledigheten i dagarna två, i fredags med parkhäng och igår genom att gå på MFs examensfest. Mycket folk, mycket dans och en väldigt kul kväll! Det var såklart roligt att fira med dom som tagit examen och som nu lämnar KI, men det var också ett tillfälle för alla oss som har en bit kvar att avsluta terminen och säga hejdå till varandra för ett tag.

 

I höst börjar jag min sista prekliniska termin. Jag har sagt det förut, men det är overkligt hur snabbt tiden går. Ska ladda inför t4 med jobb, vila och sol. Det blir lite turer till skärgården, Göteborg och Hälsingland, men ser också fram emot att bara få hänga runt i den bästa sommarstaden, Stockholm 🙂

IMG_4078

7 thoughts on “SOMMARLOV!

  1. Hej Lovisa! Jag har en fråga angående ditt byte från Uppsala, FU läste ju bara en termin sedan Kim du ju in i Karolinska. Därför undrar jag ifall du fick tillgodoräkna dig den terminen eller fick du börja från början i den terminen? Har förmodligen tänkt att byta nästa termin ifall jag nu kommer in.

    Like

    1. Hej! När jag bytte till KI fick jag börja om på termin 1. Uppläggen i Uppsala och KI är väldigt olika, så om man vill slippa läsa om ämnen man hunnit med i Uppsala får man tillgodoräkna sig specifika delar av kurser som kommer på KI, aldrig/sällan en hel kurs. Jag lyckades tillgodoräkna mig Upptakten (de första veckorna på KI, som motsvarar 6hp), men skulle nästan rekommendera dig att strunta i det. Att försöka tillgodoräkna sig poäng tar mycket tid, och Upptakten är en chans att lära känna sin klass. Jag är jättenöjd att jag bytte, trots att jag fick gå termin 1 en gång till! Man får helt enkelt repetition på vissa delar när man läser det för andra gången!
      Om man hinner gå längre på läkarprogrammet på annan ort och sen vill byta till KI brukar man få backa minst en termin vid bytet, men behöver alltså inte börja om hela programmet.
      Läs mer om tillgodoräknande här: http://ki.se/utbildning/tillgodoraknande
      och skriv igen om du undrar något mer 🙂 Lycka till, och grattis till din plats på läkarprogrammet!

      Like

      1. Tack snälla för det snabba svaret! Var det endast upptakten som du hoppade över? Hur blev det för dig då? Började du skolan senare eller? Du fick inte tillgodoräkna cirkulationen eller något av det eller?

        Jag vet att du tyckte pendlandet var dåligt men är det något som tycker är bättre i Ki än Uu? Upplägget, studier, placeringar osv?

        Like

      2. Ja precis, bara Upptakten. Jag ansökte inte om att få hoppa över något annat, eftersom jag tyckte det var värt att repetera det jag hunnit med i Uppsala.

        Jag vet inte riktigt om jag tycker att något lärosäte är bättre eller sämre faktiskt. Dom skiljer sig åt, och har båda för- och nackdelar. Jag började plugga mer när jag bytte till KI, men det berodde kanske mest på att jag fick mer tid i och med att jag slapp pendla så långt. I Uppsala slipper man terminstentorna, men dom är faktiskt inte så farliga som jag trodde innan jag bytte. Alla placeringar på båda lärosätena har varit bra tycker jag! För att få en aning om hur uppläggen skiljer sig åt rekommenderar jag att du kollar in respektive universitets hemsidor, så kan du jämföra hur termin 1 i Uppsala skiljer sig från termin 1 på KI.

        Jag trivs bättre på KI än vad jag gjorde i Uppsala, men för mig var ju det också en inställningsfråga; jag ville verkligen plugga i Stockholm, och fokuserade på att komma in här framför att hitta min plats i nya klassen och landa i Uppsala.
        Kanske ett luddigt svar, men hoppas du fick ut något av det! Fråga på om det är något mer 🙂

        Like

  2. Hej! Tack för svaret, då får jag se hur jag gör, har annars tänkt att läsa preklin i Uppsala och de kliniska i Stockholm, känner du någon som hoppat in vid t5 och fått tillgodoräkna sig de dem läst?

    Like

    1. Alla jag vet som har bytt från ett läraosäte till ett annat har fått backa minst en termin vid byte till KI. Är inte helt säker på om detta även gäller vid byte just mellan preklin och klin, men jag har inte hört om eller träffat någon som bytt till KI och inte behövt gå om delar av eller hela terminer :/
      Man får alltså tillgodoräkna sig stora delar av, men sällan allt, man hunnit läsa på annat lärosäte.

      Like

Leave a Reply

